Tuesday, July 06, 2010

Menginjak kenangan di Maahad

Kenangan selama 6 tahun kembali menjengah sebaik melangkah ke Maktab Mahmud. Tempat yang suatu ketika dahulu pernah menjadi medan aku berhempas pulas mencari sekelumit ilmu dan pengetahuan. Hari ini sengaja aku kembali memijak di bumi itu. Setelah 3 tahun berlalu,Ini mungkin kali kedua aku ke sini selepas peperiksaan Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM). Memori itu tak luput dalam kotak mindaku. Terkadang tika memori itu menggamit tiba, terasa menyesakkan dada lantas menghempas gelora di relung jiwa. Lalu mencorakkan ilustrasi nan berseri. Rindu kembali menggamit kenangan pahit dan manis di situ.

Hari ini ada urusan yang perlu di selesaikan di pejabat sekolah. Kebetulan minggu ini juga sedang rancak berlangsung minggu kokurikulum di dataran Maahad. Ingat lagi, di dataran ini lah tempat kami berjalan merentas benua dari utara ke selatan. Satu-satunya jalan yang menghubungkan antara bangunan putera dan puteri. Di sini juga juga jerit perih bergelar seorang pelajar berkorban masa dan tenaga untuk memastikan segalanya lancar. Wajah-wajah riang rakan-rakanku bersenandungkan keindahan berukhwah. Pasti tak akan luput di telan masa. Alhamdulillah, pengorbanan dan kesusahan kami dulu, ada generasi yang meneruskannya.

Rupanya aku tidak keseorangan. Irsyad, kawan sepengajian dan sepermainan di asrama dahulu.Kami kembali bertemu setelah 3 tahun membawa diri masing-masing. Seketika ralit berbicara soal diri dan kawan-kawan yang lain. Almaklumlah, dah lama tak jumpa. Insyallah, raya puasa tahun ni, kami akan buat reunion batch.
Maahad sudah di cat baru

Irsyad...kawan lama

Masjid tempat kami solat, usrah,mesyuarat,berkumpul dan selalu juga tidur di sini.

Sambil itu,hayunan kaki terus menuju ke dataran maahad.Tempat berlangsungnya Hari Kokurikulum. Suasana dan acaranya tak ubah seperti dulu. Terdapat gerai-gerai jualan makanan, minuman, cenderamata dan sebagainya di sepanjang jalan. Kebanyakkan persatuan mengambil bahagian dalam jualan ini, untuk mengumpul dana persatuan. Riangnya melihat telatah pelajar-pelajar yang bertungkus lumus menghias gerai dan memastikan gerai mereka sentiasa dikunjungi ramai. Dalam Dewan besar pula sibuk dengan hiasan dan persediaan Minggu Penghayatan Islam (MPI). Malamnya di isi dengan diskusi kitab bersama beberapa orang ustaz yang pernah menjadi guruku dulu. Antaranya Al-Fadhil Ustaz Fadhil Hj Awang, Ustaz Fauzi Tahir, pakar rujuk fiqh dan nahu, serta beberapa orang lagi ustaz yang hebat.


Terasa bagai semalam hari-hari itu berlalu. Suka duka, tangis ketawa dan pelbagai rasa jiwa yang melanda dibukukan di dalam hati. Dari hari ke hari, dari tahun ke tahun. Pantas!!! Saat melalui bangunan makmal sains yang menempatkan acara-acara eksperimen sains dan jemputan dari beberapa agensi seperti Kementerian Kesihatan Malaysia. Aku pernah di sini 6 tahun yang lalu.2004 dan 2005. Belajar biologi, fizik dan kimia di sini bersama rakan-rakan. Tapi itu dulu.

Dari jauh kuntuman senyuman dihadiahkan buat kami dari beberapa wajah yang mungkin ku kenal. Berpelukan sambil berjabat tangan saat kami bertemu.Wajah adik-adik yang pernah bersama di asrama dulu. Jaraknya 4 atau 5 tahun. Namun alhamdulillah, generasi terakhir yang sempat bersama, ketika ini sudah di tingkatan 6. Tak lama lagi mereka bakal menduduki
imtihan STAM. Alahai,masing-masing mengadu gentarnya berhadapan dengan imtihan . Telinga hanya mendengar. Sambil-sambil itu, sempat juga memberikan sedikit semangat kepada adik-adik. Walaupon diri yang berkata ni pon bukanlah bijak sangat. :)
eksperimen di makmal sains

gerai jualan..tp napa pic pt3 ni??

mereka sekarang sedang memimpin pelajar-pelajar maahad..semoga berjaya

Seperti baru semalam bangunan sains dan asrama Rafeah itu ditinggalkan. Dan hari ini, aku kembali berada di sini. Berdiri menyaksikan tubuh - tubuh yang setia berkhidmat dan berbakti. Sesekali memandang juga ke arah asrama Rafeah yang terletak di belakang bangunan makmal. Tidak banyak yang berubah. Kenangan disitu bersatu kembali .Lima tahun di asrama sudah banyak yang dipelajari. Bermula aku di tarbiyah hinggalah mentarbiyyah adik-adik. Dulu tangan ini kerap merotan pelajar asrama yang melakukan kesalahan.Apatah lagi di waktu suboh.Rata-rata susah untuk bangun awal ke masjid.

Tapi, entah bila boleh bertemu dan makan bersama semula. Bersua dan bertepuk tampar dalam bicara-bicara gaduh tapi mesra. Berkumpul dan tidur sebantal sambil berceloteh kisah-kisah lama. Manis!!!Blok Sains..Dah semakin ceria..Dulu pernah study kat sini.

Tempat kami sama-sama bersantai sambil membasuh baju..hehe

Semuanya tinggal kenangan.Masa terus menginjak pergi. Benar firman Allah swt dalam al-quran

“Demi masa. Sungguh, manusia berada dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran.”

9 comments:

Murtadha Bin Rafaai said...

Kenangan terindah..

m-4-max said...

ada jugak gmabaq asrama peah.Kolam yg menjadi swimming kala budak2 junior xdak haha. teringat lawan selam2 dlm kolam tu.

aqih said...

huhu....mmg best la mndi dlm kolam tu...time budak2 ada buat cover siqoh..kuang2

pu3 balqis said...

bestnya..
boh la gambaq banyak sket.. terubat la rindu owang2 jauh ni... =)

aqih said...

ooo...nak trubat rindu..ubatnya kenna mai sndri la kat maahad ni...gmbr sj x ckup

Fazareez Fauzi said...

sdh banyak 'perubahan' yg berlaku....

al-khattab93 said...

Hah, mai la singgah blog ana, terubat rindu insyaALLAH..

Hafizul Amin said...

lama dah x pi maahadd... bestnya...

taufiq helios said...

bang..ko ada no kontek esyad x?