Sunday, January 09, 2011

3 nikmat yang mesti dapat


Apabila terbaca hadis ini, lama saya memerhati bait-bait perkataan dan maksud daripada hadis ini. Ada betulnya dengan kita pada hari ini. Jelas kita agak sukar untuk menjalani kehidupan sekiranya tidak punya salah satu nikmat sementara yang di sebutkan baginda.

1-Kenderaan yang selesa.

Hari ini, bagi yang tidak punya kenderaan agak sukar untuk bergerak ke sana sini. Sukar nak mencari pekerjaan dan nafkah hidup. Paling tidak pon, motorsikal menjadi pilihan untuk memudahkan pergerakan harian.

Bagi saya, walaupun masih sangat-sangat tidak mampu untuk memiliki sebuah kereta, ditambah tidak lagi menjadi keperluan buat masa sekarang, cukuplah ditemani motorsikal pendamping setia sedang hidup berkelana ni.

Ada dua buah motorsikal untuk berulang alik ke kampus. Pernah juga sampai ke Johor bahru dan balik kampung naik motorsikal. Alhamdulillah selamat !!!!!!!!!
KCJ 7204 dan KU 9297

2-Rumah yang luas.

Syukur bagi yang sudah mampu memiliki sebuah rumah walaupon hasil pinjaman bank. Sekurang-kurangnya anda sudah memiliki salah satu nikmat penting dalam hidup walaupon ianya tidak boleh di bawa ke akhirat. Rumah tempat kita berlindung.



Nikmat yang kedua ini, masih jauh dan tidak tergapai-gapai. Insyaallah beberapa tahun yang akan datang kalau ada rezeki bergolek dan mencurah-curah dari Allah, saya akan sediakan juga sebuah rumah yang selesa walaupon tidak sebesar istana Sulaiman.

3- Isteri yang solehah.

Ini yang susah sikit. Bukan pupus, tapi susah dapat. Tidak perlu rumah sebesar istana asal selesa. Tak perlu juga kereta berjuta-juta asalkan berguna. Isteri tidak perlu juga yang terlalu bergaya, janji taat pada agama dan pandai menjaga rumah tangga.

Nabi bersabda :


Kesimpulan pada diri sendiri, saya baru dapat satu daripada 3 nikmat dunia ini. Lagi dua nikmat kena tunggu 5,6 tahun lagi kot. well!!!...aha...no komen.

3 comments:

Zakiyah Zainon said...

moto Ku lepas ni mak kata pos mai pasir gudang hehehehe...
nikmat hat no 3 tu...cari yang ala² kakakmu yang mithali ni dah laa...hahahaha..

Zaher said...

kah2...rajin cerok dapoq buat cucoq

Mr. TN_SkY said...

ahahaah...zaher...yg ketiga tuh xlama lagi kan? =_=...jgn lupa jmput weii