Friday, November 04, 2011

Nak dapat mas kahwin paling murah dan mudah

Membersihkan rumah Allah itu besar ganjarannya. Hinggakan pernah Nabi kita berpesan, tahi cicak dan segala habuk- habuk yang kita bersihkan dari masjid akan menjadi mas kahwin untuk pernikahan dengan bidadari di syurga kelak.

Mudahnya nak beristerikan bidadari. Tak perlu susah payah cari puluh-puluh ribu ringit seperti sekarang hanya kerana nak dapatkan isteri yang cantik. Yang jelas, moga-moga mereka ini bakal menjadi suami pilihan di sana.

Bersempena kedatangan eiduladha, AJK masjid telah menganjurkan gotong-royong. Longkang dah cuci, Keranda lama dah kami relaikan untuk jadi kayu api. Pasung mayat lama pon dah kena bakar. Kayu-kayu lama masjid disusun rapi untuk persediaan melapangkan kawasan masjid yang akan menjadi tapak korban 4 ekor lembu lepas solat raya nanti.





Saya tak pasti berapa usia keranda tolak ni. Ada tarikh yang tertulis diwakaf pada tahun 197*... Dah lama keranda tolak ni tak guna. Walaupun dah usang, keranda ni tetap kena simpan, tak boleh dilupuskan sebab harta wakaf untuk masjid.

Wednesday, October 26, 2011

Cerita saya di Kuala Lumpur

Masa saya mula-mula isi borang nak belajar di Darussyifa, ada satu soalan yang ditanya.

" Apakah tujuan anda belajar di Darusyyifa ? "

Saya jawab sebab nak tolong keluarga dan masyarakat sekitar kita. Alhamdulillah, setahun saya berguru di sana, akhirnya dapatlah ijazah dari Tuan Guru HD. Lepas tamat , saya masih lagi berulang dari KL ke Bangi tiap-tiap minggu selama 4 tahun semata-mata nak lihat wajah Tuan Guru.

Selalu orang tanya, " dah dapat ijazah, tapi awat dok p lagi kat Darussyifa tiap-tiap minggu ?"

"Sebab sekarang saya nak ambik keberkatan Tuan Guru lepas dapat ilmu dari dia. "

Satu-satunya kenderaan yang saya ada waktu tu, motor RC 80 yang memang dah nampak usang dan buruk. Usia dia lebih kurang seusia saya. Kami meredah malam2 di Kuala Lumpur, mencelah di tepi2 kereta mewah milik orang kaya. Macam langit dan bumi beza.

Selalu jugak, kena hujan kat tengah2 lebuhraya. Lagi teruk, tengah-tengah hujan lebat, motor pulak tiba-tiba mati. Alahai, sejuuuk....sudah jatuh di timpa tangga. Manusia mana yang sanggup nak berhenti & tolong kita tengah2 hujan lebat macam tu. Jubah putih, kopiah, kain pelikat basah lencun !! Susah senang sorang-sorang.

Sambil memujuk hati, sebenarnya nak mencari keberkatan ilmu lebih susah dari mencari ilmunya. Kerana hanya yang berkat akan kekal dan bersama dengan kita selamanya.

Tuesday, October 25, 2011

Jom Cuti

Bila dah bekerja baru terasa nikmatnya Malaysia ada pelbagai kaum dan perayaan. Jarang-jarang ada negara yang banyak cuti umum macam negara kita. Setiap perayaan mesti ada cuti. Tambah nikmat lagi kalau cuti umum jatuh hari bekerja. Baru terasa istilah rehat yang sebenar.

Cuti Deepavali & Ucapan
Selamat menyambut Hari Deepavali untuk kaum india. Dan yang lain, selamat bercuti.

Tapi bolehkah kita berikan ucapan perayaan untuk agama lain dalam masa yang sama agama lain biasanya mengucapkan selamat hari raya kepada umat islam.Ringkasnya :

Harus : Ucapan yang tidak ada rasa redha kepada agama lain tetapi sekadar kemesraaan.

" Semoga awak sihat sejahtera, sentiasa gembira, bahagia, ceria dll."

Haram : Ada unsur redha kepada agama lain.

" Semoga awak bertambah mulia sempena Deepavali "

Apa pun, yang baik, kalau ucapan tahniah sambil mendoakan agar mereka mendapat hidayah.

2 Nikmat yang selalu lupa
Sabda Rasulullah saw : "Dua nikmat yang banyak manusia lalai dan alpa ( lupa kepada Allah ): nikmat sihat tubuh badan dan nikmat masa lapang ."


Sunday, October 23, 2011

Dah sampai seru

Selamat mengerjakan ibadah Haji. Musim haji kali ini, Tam dan Pak tam antara yang dipilih Allah untuk menyempurnakan rukun islam yang terakhir. Semoga amalan di sana diterima dan pulang dengan haji yang mabrur.

Friday, October 14, 2011

Caiyyok !!!

Selepas 5 tahun, kembali semula ke Sekolah. Bezanya kali ini pulang sebagai guru. Walaupun tidak kekal atau berjawatan tetap di situ, namun tanggungjawab masih sama.

Saya meningalkan MMAS selepas STAM 2006, dan sekarang kembali dengan Ijazah Pendidikan.

Buat masa sekarang, hanya mengajar pelajar pelajar puteri sj. Madah nusus, mutholaah dan insyak utk ting. 4. Bengkel Bahasa Arab Tinggi untuk SPM dan Balaghah untuk STAM. Semuanya kelas exam.

Gara-gara kena mengajar silibus al-azhar, habis kitab-kitab zaman sekolah dulu saya baca semula. Alhamdulilllah, ilmu yang sudah lama ditinggalkan bertahun-tahun dulu, masih Allah pasak di hati. Terima kasih Ya Allah.

Sekarang, tinggal bengkel BAT untuk SPM sj. SMRAMM & STAM tengah berjalan. Walaupun tempoh sampai hujung tahun ini sj, tapi bukan main gabra lagi tengok anak murid masuk dewan exam.

Sempat memberi tasyji'e dalam kelas tambahan Sabtu lepas. Sama-sama mengaminkan doa minta Allah permudahkan urusan peperiksaan. Mudah-mudahan menjadi dorongan dan semangat untuk "kamu"semua berjaya. Amin !!!

Friday, October 07, 2011

Istiadat 2011

Alhamdulillah...selesai istiadat konvokesyen 2011. Terima kasih guru-guru yang telah mengajar dari tadika hingga Universiti Malaya !!!







Thursday, September 15, 2011

Doa - doa - doa

Doakan keselamatan dan kesembuhan Tn Guru Ustaz Harun Din. Sekarang sedang dirawat di San Francisco. Perkembangan TN guru :blog di update anak menantu TGUH.

Pesan TGUH beberapa hari sebelum ke SFO :

"kenang daku dalam doamu "

Saturday, September 10, 2011

Wednesday, August 24, 2011

Update : Hari Raya di Semenanjung tak sama dengan Sabah dan Sarawak.

Semalam saya menerima email daripada seorang ustaz berkenaan kedudukan anak bulan syawal tahun ini. Kebiasaannya jika kita raya lewat sehari dari Arab Saudi, maka riuh rendahlah umat Islam kerana tidak mengerti.... Ada yang berkata : "Raya pun umat Islam tak boleh bersatu".

Lebih mengejutkan, pada tahun ni 1432 H Allah Taala jadikan fenomena tersebut berlaku di Malaysia sendiri.

Berdasarkan kepada kiraan Astronomi, perjalanan Matahari dan Bulan, hari raya di Semenanjung tak sama dengan Sabah dan Sarawak.


Kedudukan anak bulan di Alor Setar

Kedudukan anak bulan di Kota Kinabalu

Semenanjung Malaysia akan berhari raya pada 30/8/2011 (Selasa). Manakala di Brunei, Sabah dan Sarawak, Filipina dan Sulawesi akan menyambut pada 31/8/2011(Rabu) termasuk Pulau Tioman.

Untuk mengetahui lebih lanjut, sila ikuti huraian yang dibuat oleh Ahli Falak Syarie, Ustaz Tuan Hj Mohd Fauzi Tahir, yang juga Yang DiPertua PAS Kawasan Padang Serai menerusi animasi mengikut kiraan ilmu Falak (Astronomi) di bawah.





"Habis belajar, boleh kahwen eh"


Dua tiga bulan sebelum saya habis belajar dulu, mak pernah tanya. " Habis belajar bila ?konvo bulan berapa ?"

Saya terus jawab - " Insyaallah bulan 5 nanti habis, lepas tu kena sambung latihan mengajar 3 bulan di Sekolah Menengah, barulah konovokesyen sekitar bulan 10." (Sekarang masih fatrah menganggur setelah habis latihan mengajar di SMAP Labu)

"Lepas konvo boleh kahwin eh ? "- saya tanya balik.

Tanpa berlenggah terus mak reply, " Nak makan pucuk kayu dengan batu ka......bla...bla...bla...faham?! Itu penamatnya. Dah dapat satu syarahan spontan petang tu.

Sebenarnya isu boleh kahwin atau tidak bukanlah serius sangat. Entah macam mana boleh terkeluar petang tu. Sengaja nak test jawapan daripada mak sambil-sambil bergurau waktu petang, mencicah buah pelam masam belakang rumah.

Bagi saya, tak perlu kahwin awal-awal. Umur pon baru nak masuk 23 tahun. Selagi ekonomi untuk mendirikan rumah tangga belum terjamin dan cukup matang. Saya sendiri masih tertunggu-tungu surat interview dari KPM. Mudah cakap, saya akan tak akan berkahwin sebelum berkerja.

Lagi pula, kakak saya masih free hingga sekarang. Nak belajar lagi katanya. Tak manis pulak kalau melangkah bendul walaupun perkara ini tidak menyalahi syariat dan adat. Bukankah yang tua itu perlu dihoramati. Biarlah yang muda menyusul kemudian.

Dengan masa depan kerjaya dan emosi yang masih belum cukup kukuh dan matang, belum ada perancangan untuk mendirikan rumah tangga. Segala-galanya saya sandarkan kepada Allah. Masih bayak lagi perancangan yang perlu direalisasikan.

Habis belajar, cari kerja, lepas tu baru fikir urusan yang lain.

Jodoh - tak akan lari ke mana andai itu taqdir dan ketentuanNYA.

"Ops Sikap" akhir Ramadhan


RAMADHAN semakin hari bakal meninggalkan kita. Bulan yang penuh rahmat, pengampunan dan dijanjikan pahala berlipat kali ganda bagi hamba-Nya yang mengikhlaskan pengabdian diri kepada Allah s.wt.

Oleh itu rebutlah peluang dengan baki hari yang ada, setiap jam yang dilalui, setiap minit yang berdetik dan setiap saat masa yang berlalu untuk mempastikan Ramadhan ini menjadi Ramadhan terbaik untuk kita semua.
  • Berkorbanlah dengan masa, tenaga dan segala-galanya untuk mencari malam Lailatul Qadar kerana di malam ini Allah menjanjikan ganjaran yang teramat besar di samping doa-doa yang akan dimakbulkan-Nya. Beri'tikaflah, bangunlah dan persembahkanlah rintihan, harapan dan taubat kerana malam itu hanya berlaku sekali dalam setahun
  • Hari-hari terakhir Ramadhan juga adalah hari-hari di mana Allah memadam nama-nama manusia yang akan dimasukkan ke dalam neraka. Na'uzubillah... Oleh itu perbanyakkanlah doa, basahi lidah dengan istighfar kepada Allah, sesalilah segala dosa-dosa yang dilakukan, dan berazamlah untuk tidak melakukannya lagi kerana sesungguhnya Allah amat ternanti-nanti permohonan ampun dari hamba-Nya
  • Luangkanlah masa 4-5 minit sebelum berbuka puasa untuk memperbanyakkan doa kepada Allah kerana detik-detik itu menjadi satu masa mustajabnya doa
  • Perbanyakkan lagi amalan-amalan membaca Al-Quran, bersedekah, sembahyang sunat dan segala perkara kebaikan kerana ingatlah hanya amalan sahaja yang akan menemani kita di saat kita berseorangan di alam barzakh
Pesanan Ketua Penerangan Pas Pusat

Tuesday, August 23, 2011

Orang Kafir dah ada surau sendiri

Sama ada pembaca berita tv3 tersalah sebut atau memang betul-betul wujud surau yang di beri nama surau "al-musyirikin"(orang-orang kafir).

Isu yang berkaitan penyebaran dakyah agama kristian, berlaku di sebuah pusat tuisyen dan di adakan di surau "al-musyrikin". Kalau benar wujudnya yang disebut itu, maka wujudnya surau ini seperti wujudnya Masjid Dhirar pada zaman Rasulullah.

Sejarah Masjid Dhirar dibina oleh puak munafiq di Madinah dan mereka minta supaya Rasulullah dan sahabat menunaikan solat dan berdoa di dalamnya. Maka munafiqin akan menggunakkan hujah ini bahawa Rasulullah sendiri telah mengakui masjid yang mereka bina. Kemudian Allah turunkan wahyu dalam surah al-Taubah ayat 107 :

“Berangkatlah kamu kepada masjid ini yang zalim ahlinya dan hancurkannya dan bakar olehmu akannya”

Tapi kalau betul ada surau al-musyrikin sekarang ni, maksudnya dah semakin jelas tanda-tanda orang kafir cuba nak hancur dan lenyapkan islam di Malaysia.

Bagi saya tidak logik kalau orang islam sendiri yang berikan nama "al-musyrikin" kepada surau qaryah sendiri atau surau itu memang dibina atas agenda dan kepentingan orang kafir negara kita sendiri kemudian sebarkan dakyah mereka di situ !!!


Sunday, August 21, 2011

Kewajipan dan Tanggungjawab

"Ustaz..... kuliah subuh hari Jumaat ni giliran Ustaz Latif. Tapi mungkin dia tak dapat datang sebab ada hal lain. Jadi minta Ustaz lah yang ganti Ustaz Latif nanti ya." Pinta Cikgu Non setiausaha masjid kampung sayaselepas solat subuh berjemaah di masjid.

" Ermmm, ok..Insyallah." Saya membalas ringkas.

"Lepas tu, malam 28 Ramdhan ni, minta ustaz sekali lagi jadi imam tarawih sambung dengan tazkirah Ramadhan, sebab imam yang kita jemput tu pun ada masalah juga.Tak dapat datang".

Saya hanya tersenyum. Mengangguk tidak, geleng pun tidak. Sambil membelek note dalam kalendar handphone. Rupanya masih ada 2,3 kuliah untuk minggu ini tidak termasuk kuliah "bidan terjun"

Sebenarnya segan rasa nak bertazkirah di masjid. Apatah lagi kalau kena jadi "bidan terjun" untuk kuliah-kuliah yang penceramahnya tak datang. Tapi berat lagi nak menolak bila sesekali diminta begitu. Sebab itu antara harapan dan kepercayaan orang kepada kita.


Ustaz Muda
Sejak menamatkan latihan mengajar baru ini, menamatkan juga pengajian sarjana muda pengajian islam gelaran ustaz makin serasi. Baik di kampung atau di sekolah, gelaran itu yang di terima. Tapi, serius saya masih segan, malu dan kekok dengan panggilan itu. Tidak sepadan dengan taraf ilmu yang dimiliki, berbanding dengan ustaz-ustaz lain yang lebih relevan untuk digelar demikian. Saya bukanlah graduan dari timur tengah atau mana-mana jamiaah negara arab yang sangat hebat pengetahuan mereka dalam bidang agama. Dhaif dan Faqir mungkin untuk saya.


Kewajipan dan Tanggungjawab
Ini ancaman Allah melalui hadis Nabi :

Barangsiapa yang diminta menyampaikan ilmu, tetapi dia menyembunyikannya, Allah akan mengekang mulutnya dengan kekangan azab api neraka.

Memberi Tazkirah Ramadhan ini bukan pertama kali. Tapi kali pertama di masjid kampung sendiri sejak bergelar "ustaz menganggur". Dari sekolah menengah lagi pengalaman dipaksa untuk berucap di hadapan pelajar menjadi bekalan masa sekarang. Menyambung pengajian di Universiti Malaya, ada juga beberapa kali memenuhi undangan memenuhkan jadual kuliah dan tazkirah di kolej-kolej kediaman dan surau sekitar Lembah Klang.

Biarpun ilmu tidak seberapa, tapi antara kewajipan dan tanggungjawab untuk menyebarkan ilmu sesama muslim.

"Sampaikan dariku walau satu ayat " itu pesanan Nabi kita yang perlu dipegang.

"-Wahai Tuhan, manfaatkanlah kami terhadap apa yang telah kami pelajari, dan berilah ilmu akan apa yang memnfaatkan diri kami -"

Majlis Keluarga

Ini cerita Majlis Keluarga sempena Ramadhan. Walaupon tak ramai yang dapat pulang untuk solat tarawih dan khatam quran sama-sama kat kampung, tapi alhamdulillah majlis berjalan seperti biasa.

Mula dengan solat isyak berjemaah, solat tarawih, dan tadarus al-quran adik beradik dan moreh. Specialnya tahun ni, jiran-jiran kampung pun ada jugak yang datang bertarawih dan tadarus sama-sama.


Nak menghidupkan lagisuasana puasa dan "aidilfitri" di kampung, petang tu saya "pacak-pacakan" pelita keliling halaman rumah. Adik-adik sepupu dan anak- anak saudara yang masih kecil ni riuh lari-lari sambil cucuh api pelita. Teruja tengok halaman bercahaya dengan api pelita. Baru meriah suasana malam ramadhan. Rasanya dah bertahun-tahun pelita tak pasang sebab tak da "sukarelawan" nak buat. 4 tahun puasa kat KL. Tahun ni "sukarelawan" dah balik raya awal kat kampung.

Esoknya, ifthor sama-sama kat rumah pak su dan "supper" makan-makan half cook !!!

Thursday, August 18, 2011

Memburu Lailah al-Qadr


Petua mencari Malam Lailatul Qadar
(Petikan daripada Kitab Jauhar Al-Mauhub -Muka Surat 66 & 67 )
Assalammu'alaikum wbt.
Tidak rugi jika kita bersungguh-sungguh mengambil kesempatan hanya pada dua malam ini. Beramalah dan berdoalah dengan doa yang baik-baik. Insya'Allah sangat mustajab. Bagaimanapun yang terbaik beramal bersungguh-sungguh setiap malam Ramadan. Petua ini hanya untuk kita lebihkan sedikit malam tersebut.
Doa yang paling utama ialah kita bermohon Allah SWT mengampuni segala dosa-dosa kita, dosa-dosa ibu-bapa, ibu-bapa mertua, isteri/suami dan anak-anak, seluruh ahli keluarga dan semua guru-guru kita yang muslim.
Kalau berdoa dengan hajat yang harus (bukan wajib) jangan lupa menyebut :

"Ya Allah kalau hajat aku ini memberikan kebaikan kepada aku dan ahli keluargaku untuk jangkamasa pendek dan panjang, dunia dan akhirat kami, maka makbulkanlah. Jika memudaratkan maka janganlah dimakbulkan".

Contoh hajat yang harus (tidak wajib) seperti hendak membeli kereta baru, meluaskan perniagaan, membeli saham, mendapatkan tender, membeli rumah baru dan sebagainya.

Kalau hajat yang wajib tidak perlu ditambah doa di atas. Contoh hajat yang wajib seperti diberikan rezeki menunaikan haji, melangsaikan hutang, kesembuhan penyakit kronik, mendapat jodoh dan sebagainya.

Awal Ramadan tahun ini (1 Ramadan 1432H) jatuh pada hari Isnin (1-Ogos-2011) maka mengikut;
1. Pendapat pertama (Imam Nawawi) – malam Lailatul Qadar insya'Allah akan jatuh pada malam yang ke-29 (hari Ahad, 28-Ogos-2011 malam Isnin)
2. Pendapat kedua (Sheikh Wahab) - malam Lailatul Qadar insya'Allah jatuh pada malam yang ke-21 (hari Sabtu, 20-Ogos-2011 malam Ahad)

Berikut adalah petikan dari kitab yang tersebut di atas :

Dan adalah malam Lailatul Qadar itu pada Imam Syafie Radiyallahu’anhu tersimpan ia di dalam sepuluh malam yang akhir daripada bulan Ramadan tetapi pada malam “gasal” (ganjil) itu terlebih harap akan dia dan terlebih diharap daripada segala malam yang “gasal” (ganjil) itu malam yang dua puluh satu dan malam yang dua puluh tiga.
Dan yang “rajihnya” bahawasanya malam Lailatul Qadar itu melazimi ia akan malam yang tertentu maka tiada terpindah ia daripada seperti barang yang diriwayatkan daripada Abas bahawasanya malam Lailatul Qadar itu malam yang dua puluh tujuh kerana diambil daripada firman Allah ta’ala “Inna annzalnahu filailatul qdr” hingga “Salam mun hi ya” … maka bahawasanya kalimah “ hi ya’ itu dua puluh tujuh daripada segala kalimah surah ini dan iaitu kinayah daripada malam lailatul qadar dan atas perkataan inilah diamalkan pada segala masa, segala negeri dan iaitu mazhab kebanyakan Ahli al-‘Ilmi.
Dan kata qil; “Bahawasanya malam lailatul qadar itu terpindah ia tiada tetap ia pada malam yang tertentu maka terkadang ia pada dua puluh satu dan terkadang ada ia pada malam dua puluh lima demikianlah dan atas perkataan ini menjalani dua ahli Sufi dan menyata mereka itu akan “dhabit” dan kaedah bagi yang demikian itu dan iaitu;

- jika adalah awal puasa pada hari Jumaat maka malam lailatul qadar malam dua puluh sembilan
- dan jika awal puasa pada hari Sabtu maka itu malam dua puluh satu
- dan jika awal puasa pada hari Ahad maka iaitu malam dua puluh tujuh
- dan jika awal puasa pada hari Isnin maka iaitu malam dua puluh sembilan
- dan jika awal puasa pada hari Selasa maka iaitu malam dua puluh lima
- dan jika awal puasa pada hari Rabu maka iaitu malam dua puluh tujuh
- dan jika awal puasa pada hari Khamis maka malam lailatul qadar malam dua puluh satu

Dan telah memilih Imam Nawawi didalam Majmu’ dan Fatawa akan qaul dengan berpindah dan katanya di dalam Raudah dan iaitu yang kuat. (Bajuri)
Dan tersebut di dalam Hasyiyah Fathul Wahab, maka;

- jika awal puasa pada hari Ahad atau hari Rabu maka malam lailatul qadar malam dua puluh sembilan
- dan jika awal puasa pada hari Isnin maka iaitu malam dua puluh satu
- dan jika awal puasa hari Selasa atau Jumaat maka iaitu malam dua puluh tujuh
- dan jika awal puasa pada hari Khamis maka iaitu malam dua puluh lima
- dan jika awal puasa hari Sabtu maka iaitu malam dua puluh tiga malam lailatul qadar


Wallahu'alam

Wednesday, August 17, 2011

Himpunan Ramadhan 1432



Salam Alaik....

Jemputan untuk semua generasi Man Teh, anak, menantu, cucu dan cicit untuk hadir ke Majlis Khatam al-quran.


Tarikh : 19 -20 Ogos 2011
Tempat : Kampung kita lerr

Mudah-mudahan Allah melimpahkan keberkatan kepada di bulan Ramadhan yang mulia ini.

Sunday, July 31, 2011

Ramadhan

Salam Ramadhan Karim....

Ramadhan kali ini dapat di sambut bersama-sama dengan keluarga di kampung. Lebih kurang 4 tahun juga lah, puasa ramadhan di tempat orang. Tapi walaupon begitu, rezeki Allah di bulan ramadhan terutamanya sangat melimpah. Dapur bujang kami sentiasa penuh dengan makanan.

Kalau dulu, topik panas bulan puasa adalah '' masjid mana kita nak buka puasa hari ni? ".

Sekarang dah tak perlu, buka puasa di rumah setiap hari.

Kebiasanya dulu, kami selalu buka di masjid Damansara Utama. Menu pon boleh tahan setiap petang, sebab kawasan situ orang-orang kaya. Jadi banyak lah sponsor untuk orang berbuka.

Ramadhan kali ini, kedatangannya lebih bermakna sebab dapat kumpul jiran-jiran yang terdekat, sepupu sepapat dan kami sama - sama solat tarawikh berjemaah. Tazkirah ringkas sekali-sekala menyelangi antara 8 rakaat tarawikh. Menghilangkan penat. Rumah tok menjadi lokasi.

Moreh pon ada insyaallah.


Semoga ketibaan Ramadhan kali ini, kita boleh memanfaatkan sepenuhnya.

p/s : Fatrah merindu..Tak sempat nak solat tarawikh sama2 dengan pelajar2 SMAPL di dataran.

Tuesday, July 12, 2011

Mata yang Terpelihara

2 golongan pemilik mata yang selamanya tidak akan disentuh api neraka :
mata yang menangis kerana takutkan Allah dan mata yang berjaga untuk menjaga agama Allah

Saturday, May 14, 2011

Selamat Hari Guru

Assalamualaikum wr..

Kedatangan hari guru kali ini di sambut dalam keadaan yang berbeza. Jika dulu, saban tahun sebagai pelajar aku meraikannya untuk guru-guru di sekolah.

Beberapa hari sebelum kedatangannya, sudah memikirkan hadiah apa yang sesuai diberikan kepada guru tersayang. Andai nak di ikutkan hati, kepada semua guru nak diberikan, tapi harus memilih satu dalam seribu. Mana yang paling terbaik untuk di beri !!


16 Mei kali ini disambut sebagai hari pertama bergelar guru. Kali pertama menjadi guru. Walaupon masih tempoh percubaan, tapi tetap guru kan...

Selamat Hari Guru 2011.

Hati kita milik ALLAH


Hati terasa sedih saat menanggung derita
namun terkadang kesengsaraan bagiku
ada hikmahnya

Begitu banyak hari
yang diawali dengan kesusahan dan kesedihan
namun berakhir
dengan kesenangan dan kegembiraan

Aku tidak merasa berat
dengan kesusahan yang menimpaku
kerana aku yakin
akan ada jalan keluar di balik kesusahan


p/s : 16 Mei 2011 hari pertama sebagai pendidik di SMAP Labu

Sunday, February 20, 2011

Duka Dalam Suka

Sekarang ni tengah hangat pilihanraya kampus. Terutamanya di Universiti Malaya. Memang selalu ada kes panas setiap tahun. Rasuah, kepala babi, ugutan dan macam-macam lagi. Tahun ni, kecoh pula, seorang calon wanita Pro-M tiba tiba hilang tengah berkempen di kawasan perumahan. Seorang kawannya meracau-racau tak sedar diri.

Maka timbullah provokasi sonsang dan "fatwa" palsu dan menipu mengaitkan kehilangan ini dengan jin islam. Entah di mana salahnya "hamba Allah" tu. Kesian dia.

Subhanallah...cepatnya kita menghukum. Saya tidak menolak ada kemungkinan berkaitan dengan mistik, tapi bukan ini caranya.

Sepatutnya kita meletakkan beberapa kemungkinan. Bukannya terus berhukum dengan hukum mistik.

Boleh jadi, dia menghilang kerana faktor lain. Mungkin diculik, sabotaj pihak lawan. Mungkin juga mangsa tertekan.

Ada yang minta supaya di doakan supaya selamat sejahtera. Tapi perlu faham, bukan saya seorang berdoa, tapi kita semua perlu doa bersama. Dalam ikhtiar, ada ibadatnya barulah dapat pahala.

Tapi, secara peribadi saya agak kecewa dengan sikap segelintir dari mereka yang sengaja meraih publisiti murahan. Kononnya telah berdialog dan berinteraksi dengan makhluk terbabit dalam tidak sedar.

Ini lah manusia yang lalai dalam taat, maksiat dalam ibadat, dosa dalam pahala. Mudahnya syaitan memasukkan jarum maksiat dalam diri kita.

Tidakkah kita meneliti al-quran


Allah berfirman (mafhumnya): “Dan pada sisi Allah jualah anak kunci perbendaharaan segala yang ghaib, tiada sesiapa yang mengetahuinya melainkan Dia lah sahaja; dan Ia mengetahui apa yang ada di darat dan di laut; dan tidak gugur sehelai daun pun melainkan Ia mengetahuinya, dan tidak gugur sebutir bijipun dalam kegelapan bumi dan tidak gugur yang basah dan yang kering, melainkan (semuanya) ada tertulis di dalam kitab (Lauh Mahfuz) yang terang nyata.”
(Surah al-An’aam ayat 59)

Sibuklah mereka melakukan upacara "scan" di sana sini. Semalam kata di sana. Hari ini di sini pulak. Agak lucu melihat gelagat mereka yang pura-pura sibuk dan hebat depan orang ramai. Kalau orang tak datang, tak ada pulak yang nak "scan-scan."

Perihal "scan" ini atau gangguan jin dan sebagainya, adalah perkara ghaib.

Mengetahui penyakit dengan cara ‘scan’ sebegini adalah juga ghaib. Perihal mendakwa mengetahui yang ghaib adalah perkara yang amat serius dalam syariat Islam. Tidak boleh begitu.

Firman Allah (mafhumnya): “Tuhanlah sahaja yang mengetahui segala yang ghaib, maka Ia tidak memberitahu perkara ghaib yang diketahui-Nya itu kepada sesiapapun.

“Melainkan kepada mana-mana Rasul yang di redai-Nya (untuk mengetahui sebahagian dari perkara ghaib yang berkaitan dengan tugasnya; apabila Tuhan hendak melakukan yang demikian) maka Ia mengadakan di hadapan dan di belakang Rasul itu malaikat-malaikat yang menjaga dan mengawasnya (sehingga perkara ghaib itu selamat sampai kepada yang berkenaan).” (Suratul Jin, ayat 26-27)



Lagi teruk, hingga menyebabkan ada yang bertelagah dengan penduduk setempat gara-gara mendakwa mangsa disembunyikan di situ. Bukankah ini mengundang fitnah dalam masyarakat. Kecewa!!!

Subhanallah.

Secara tidak sedar, masa yang sepatutnya untuk berkempen, tetapi terbuang dek kerana ramai yang menunggu kalau-kalau berlaku keajaiban di situ. Orang hilang muncul tiba-tiba muncul.

Walaupun saya sempat membantu calon-calon untuk mendoakan keselamatan bersama-sama mereka sambil memperingatakan sepatah dua tentang apa yang terjadi, namun jauh di hati, masih geram bila teringatkan aksi-aksi golongan"scan" ini.

Dibelakang kita, siapa tahu, entah-entah pihak lawan tersenyum riang melihat kerenah kita. Syaitan bersorak gembira dengan helahnya menipu manusia.

Kalau benar ada kaitan dengan jin, perbanyakkan ibadat dan gunakan kaedah "ikhtiar" yang halal. Benda ini perlu belajar dari guru bukan dari buku.

kalau di sebabkan sabotaj, pertingkatkan doa mudahan Allah membuka hati mereka yang terlibat.

Sudah nampak rapuhnya akidah. Jelas nipisnya iman kita. Baru sikit di uji, sudah gelabah.

Suka kerana sebarkan dakwah dalam kempen, tapi duka bila syirik turut sama berlaku.

Saya doakan semoga selamat dan ingat, kita sentiasa di bawah jagaan Allah.

Insyaallah Pro-M UM najah!!! tapi jangan lupa akidah perlu di utama, syariat perlu di pelihara.

P/S":
Boleh rujuk dalam kitab al-Sadram al Battar fi al -Tasaddi Lissaharati al-Asyrar

Sunday, January 09, 2011

3 nikmat yang mesti dapat


Apabila terbaca hadis ini, lama saya memerhati bait-bait perkataan dan maksud daripada hadis ini. Ada betulnya dengan kita pada hari ini. Jelas kita agak sukar untuk menjalani kehidupan sekiranya tidak punya salah satu nikmat sementara yang di sebutkan baginda.

1-Kenderaan yang selesa.

Hari ini, bagi yang tidak punya kenderaan agak sukar untuk bergerak ke sana sini. Sukar nak mencari pekerjaan dan nafkah hidup. Paling tidak pon, motorsikal menjadi pilihan untuk memudahkan pergerakan harian.

Bagi saya, walaupun masih sangat-sangat tidak mampu untuk memiliki sebuah kereta, ditambah tidak lagi menjadi keperluan buat masa sekarang, cukuplah ditemani motorsikal pendamping setia sedang hidup berkelana ni.

Ada dua buah motorsikal untuk berulang alik ke kampus. Pernah juga sampai ke Johor bahru dan balik kampung naik motorsikal. Alhamdulillah selamat !!!!!!!!!
KCJ 7204 dan KU 9297

2-Rumah yang luas.

Syukur bagi yang sudah mampu memiliki sebuah rumah walaupon hasil pinjaman bank. Sekurang-kurangnya anda sudah memiliki salah satu nikmat penting dalam hidup walaupon ianya tidak boleh di bawa ke akhirat. Rumah tempat kita berlindung.



Nikmat yang kedua ini, masih jauh dan tidak tergapai-gapai. Insyaallah beberapa tahun yang akan datang kalau ada rezeki bergolek dan mencurah-curah dari Allah, saya akan sediakan juga sebuah rumah yang selesa walaupon tidak sebesar istana Sulaiman.

3- Isteri yang solehah.

Ini yang susah sikit. Bukan pupus, tapi susah dapat. Tidak perlu rumah sebesar istana asal selesa. Tak perlu juga kereta berjuta-juta asalkan berguna. Isteri tidak perlu juga yang terlalu bergaya, janji taat pada agama dan pandai menjaga rumah tangga.

Nabi bersabda :


Kesimpulan pada diri sendiri, saya baru dapat satu daripada 3 nikmat dunia ini. Lagi dua nikmat kena tunggu 5,6 tahun lagi kot. well!!!...aha...no komen.

Saturday, January 08, 2011

Alhamdulillah...

Manusia di sifatkan Allah swt, seringkali mengingatinya apabila mereka di timpa musibah dalam hidup. Tidak cukup dalam keadaan berdiri, mereka terus berdoa dalam keadaan duduk dan berbaring semata-mata untuk menghilangkan kemudharatan yang ditimpakan kepada mereka.

Namun, apabila Allah menghilangkan musibah kepada mereka, mereka melupakan Allah seolah-olah tidak pernah menadah tangan mengharapakan Allah menghilangkan musibah kepada mereka.

Sifat orang mukmin, sentiasa memuji, bersyukur dan mengingati Allah walaupun dalam apa keadaan. Mencontohi pekerti para nabi Allah yang sentiasa mensyukuri nikmat yang diberikan.

Nabi Allah Nuh diselamatkan daripada banjir besar.

Nabi Allah Ibrahim dikurniakan anak Nabi Ismail dan Ishaq a.s.

Nabi Allah Daud dan Sulaiman yang diberikan kelebihan ilmu daripada yang lain.


Doa ahli syurga.