Monday, January 18, 2010

Kembara Alam

BISMILLAH.

ALHAMDULILLAH, coretan selepas pulang dari XPDC ke Gunung Datuk, Rembau, Negeri Sembilan. Semestinya satu pengembaraan dan pengalaman yang menggembirakan. Dapat mendaki dengan kudrat tulang empat kerat sendiri, melihat keindahan ciptaan tuhan, mendengar dan merasai kehidupan makhluk-makhluk Allah di rimba yang mendamaikan.

Posing jap..rest!!!!!

Bersantai tepi curam atas puncak Gunung Datok

Walaupun Gunung Datuk ini, tidaklah setinggi gunung-gunung di banjaran, Gunung Tahan dan lain-lain gunung tapi pendakiannya hanya mengambil masa dua jam sahaja. Tidak terlalu sukar....cuma kadang-kadang semput jugak la. api segala kepenatan tu lenyap setelah dapat menjejak kaki di puncak gunung . Puas hati walaupun penat. Huh!!

Kenangan di puncak..alhamdulillah mendamaikan!


Kami puas hati ...

Pemandangan dari puncak gunung

Cumanya, bagi mereka-mereka yang ingin merasai pengalaman berkembara, perlu titipkan lebih lagi sifat berdikari, cekal dan kreatif. Berdikari kerana apa? Sebab bila dalam pengembaraan ,kita perlu kurangkan kebergantungan dan pertolongan dari orang lain. Tapi sebenarnya kita yang perlu bersikap untuk membantu mereka yang susah. Cekal kerana apa? Kalau ditimpa kesusahan dan keletihan, kita perlu sabar dan teruskan perjalanan dan pengembaraan. Pengembaraan sudah dimulakan, rugilah kalau ada yang mengambil keputusan untuk berhenti di tengah jalan atau berpatah balik. Dan kreatif kerana apa? Pentingnya yang ini kerana, bukan semua benda yang ada di luar kita boleh bawa ke dalam hutan. Kita perlu mengolah dan mempelbagaigunakan setiap benda. Cukuplah sekadar benda yang bermanfaat dan memerlukan yang kita bawa bersama. Kalau nak makan, masaklah apa yang ada, dan makanlah sekadar untuk bertenaga semula. Tak perlu nak bersedap-sedap dalam hutan. Tak perlu juga nak berion-rion pakaian.Apatah lagi nak berhias-hias. Buleh faham?!

Dan yang lagi best, lepas balik dari Rembau, terus ke Sabak Bernam. Jalan-jalan tengok tempat orang. Perut yang memang dah lapar ini terisi akhirnya. Kak Syifa belanja makan MEE UDANG,NASI GORENG UDANG,KERANG BAKAR &AIR KELAPA MUDA. (haha!)

MEE UDANG SABAK BERNAM

KERANG BAKAR PANTAI BNO

NASI GORENG UDANG

Makan pulak bersantai-santai tepi Pantai BNO, Sabak Bernam. Layan jeeerr...dah rezeki, jangan menolak kan. Terima kasih bebanyak.!! Kami doakan moga cepat bertemu jodoh yang terbaik.


SEMOGA BERSAMA GENERASI AL-QURAN


Zahiruddin Zainon,

Petaling Jaya,Selangor


2 comments:

kak muteh said...

baru tau pasai apa kak muteh sanggup naik turun gunung walaupun mak kata dok galaih 'bewak hidup' hehehehe..penat memang penat, serik tapi sebab teringat view kat puncak tu yang tak tahan!
beg kak muteh ada? ada brani sambung legasi?

aqih said...

hahaha..sambung legasi??berani2...