Wednesday, January 20, 2010

TEKA-TEKI FIQH

Lucu bila teringat kembali kisah dalam kelas tutorial Pengajaran FIQH baru ni. Bersama-sama dengan ustaz muda, Ustaz Asyraf Isyraqi, juga senior Maahad suatu ketika dahulu. Kebetulan, saya dan kawan ditugaskan untuk membuat presentation hari tu. Tajuk yang kami perlu siapkan Konsep Pengajaran Fiqh. Alhamdulillah segalanya berjalan denga baik. Pembentangan yang jelas dan meyakinkan. Itu komen ustaz kepada kami. Ala-ala penceramah nampak gaya...(Insyaallah..he3)

Bila masuk satu bab dalam pembentangaan kami tu, tentang masalah fiqh yang tidak terdapat pada zaman nabi tetapi wujud pada zaman sekarang. Jadi dari mana dan ke mana yang perlu kita rujuk untuk selesaikan masalah ini. Kita sedia maklum, Al-Quran dan Hadis sebagai sumber perundangan yang tidak boleh disangkal lagi. Cumanya adakah masalah-masalah fiqh yang wujud sekarang ini wujud dalam al-Quran atau hadis-hadis baginda???

Demikian persoalan yang sengaja kami lemparkan kepada kelas ketika sesi pembentangan semalam. Sebagai contoh, masalah ketagih dadah, ada pada zaman sekarang tetapi tidak pada zaman dahulu. Rokok, wujud zaman sekarang tidak pada zaman nabi, urus niaga kad kredit, hukum bergambar dan banyak lagi . Sebagai pembentang, kami menghuraikan sekadar yang boleh dan cuba untuk memahamkan pada tahap pemikiran pendengar dan juga ustaz.

Selesai sesi pembentangan tu, ustaz seolah tertarik dengan perbincangan yang kami bawa dan beliau menyentuh isu ini secara ringkas. Lalu beliau membuat contoh masalah yang ada sekarang tidak pada zaman dahulu sambil berseloroh. Contohnya, bayi yang menyusu dengan seekor ibu kambing, cukup 5 kali kenyang dan cukup syarat-syarat untuk dianggap sebagai anak susuan la kiranya. Persoalannya...adakah bayi ini di anggap sebagai anak susuan jugak?? (fikir-fikir...haha)

Faqihah.....Faqihah......minat sungguh tengok kambing!

Soalan yang kedua, selalunya kalau di Mekah bila jemaah dengar imam baca ayat Sujud Tilawah, pasti semua akan sujud tilawah kan sebagai penghormatan kepada ayat tu. Tapi, kalau kita dengar radio baca ayat sejadah, adakah kita perlu sujud jugak?? (ermmm....)


Soalan yang ketiga, kalau kita mandi sungai, arah manakah yang perlu kita hadap? Utarakah, selatankah atau kiblat??? (cam na???)

Ulu Yam yang mendamaikan..

Itulah antara persoalan yang kami kena fikirkan dalam kelas tutorial ni. Masing-masing ligat saja memiikirkan jawapan yang paling tepat. Tapi bila dengar saja jawapan dari ustaz, tergelak semua sebab jawapan yang tidak pernah disangka-sangka pun muncul. Tapi logik !!!

Sebenarnya soalan -soalan ini mahu menununjukkan bahawa sebenarnya para ulama pun melawak juga.Tapi senario lucu mereka tu lebih beradab dan berpendidikan daripada kita. Dalam melawak pun masih ada ilmu yang mencurah-curah keluar.


Jawapan:

1-Bayi tu akan jadi bayi susuan kalau bayi itu adalah anak kambing.

2-Kita kena sujud tilawah kalau tiba-tiba radio itu sujud tilawah.

3-Mengadap arah pakaian kita. Takut-takut orang curi pakaian kita nanti...he3


SEMOGA BERSAMA GENERASI AL-QURAN


Zahiruddin Zainon,

Petaling Jaya,Selangor


2 comments:

kak muteh said...

oitttt..faqihah tak minum susu kambing daaaa....
ahli fiqh tu...

aqih said...

nha...nnt nak tgok faqihah jd ahli fiqih la..