Sunday, November 08, 2009

nilainya berteman.


Assalamualaikum…

Mana ada kehidupan seorang manusia,sejak mula hidup hinggalah ke penghujung hayatnya,tidak pernah dilukai dan melukai hati dan perasaan seseorang.Semua itu sudah menjadi asam garam dalam perjalanan kehidupan seorang manusia.Dalam hidup kita,saya yakin dan pasti akan timbul satu atau dua atau mungkin juga lebih perkara yang tidak menyenangkan hati kita.Apatah lagi bagi individu yang berada dalam organisasi dan persatuan tertentu,konflik dan masalah di kalangan ahli dan pemimpin sendiri, seringkali membuat kita berasa lemah dan longlai dalam perjuangan.Sedangkan kita perlu lebih cekal dan tabah.

Seringkali kita bertelagah,berbeza pendapat dengan sahabat kita,pernah juga timbul konflik yang tidak disangka-sangka hinggakan kita mengambil keputusan untuk membawa jauh diri kita daripada pandangan manusia.Sesungguhnya,konflik dan masalah itulah yang memjadikan diri kita lebih matang dalam mengenal erti "sukarnya" hidup. .Ketahuilah,Seerat mana hubungan persahabatan,sekuat mana jalinan kasih sayang yang kita semai,hatta bagai aur dan tebing sekalipun,kalau tidak dihiasi dengan sikap mengalah dan bermaafan,bersiap sedialah untuk hancur binasa.Cuba baca dan hayati daripada kisah di bawah.Satu “message” yang amat berguna untuk kita semua

“Sebuah kisah yang menceritakan dua orang sahabat karib yang sedang berjalan melintasi gurun pasir. Di tengah perjalanan, mereka bertengkar, dan salah seorangnya telah menampar pipi sahabatnya. Sahabat yang ditampar tadi, berasa sakit hati, namun tanpa berkata-kata, dia lantas mengambil sebilah kayu seraya menulis di atas pasir; "HARI INI, SAHABAT TERBAIK KU TELAH MENAMPAR PIPIKU".

Dua sahabat tadi meneruskan perjalanan mereka, sehnggalah mereka bertemu dengan sebatang sungai yang cantik .Suasana dan keadaan air yang sejuk menyebabkan mereka tertarik untuk berhenti dan menikmati suasana yang mendamaikan. Akhirnya mereka memutuskan untuk menghilangkan lelah perjalanan mereka dan bermandi manda situ. Sahabat yang pipinya ditampar dan hatinya terluka tadi, cuba untuk berenang di dalam arus sungai tadi, tetapi dia nyaris-nyaris kehilangan nyawanya.Namun umurnya masih panjang,dia diselamatkan oleh sahabatnya karibnya. Ketika dia mulai sedar dan perasaan takutnya mulai hilang, dia mencari sebilah kayu dan mengukir di sebuah batu; "HARI INI, SAHABAT TERBAIK KU TELAH MENYELAMATKAN NYAWAKU".

Sahabatnya yang telah menampar pipi dan menyelamatkannya dari sungai tadi segera bertanya, "Kenapa setelah saya melukai hati engkau, engkau hanya menulisnya di atas pasir, dan sekarang sekarang engkau mengukir di atas batu pula?" Sahabatnya sambil tersenyum menjawab, "Ketika seorang sahabat telah melukai hati kita, kita harus menulisnya di atas pasir agar angin kemaafan itu datang menghembus dan menghapuskan tulisan tersebut. Dan bila sahabat kita telah melakukan sesuatu yang menggembirakan hati kita , kita harus memahatnya di atas batu,agar ia tidak hilang ditiup angin."

ceria & mesranya family Permadah.(saya keciciran.he3)

Sahabat-sahabat sekalian,andai hari ini kita bersahabat bersiap sedialah untuk berkorban demi sahabat kita ,tapi,andai esok kita bermusuhan dengan sahabat kita bersiaplah untuk mengalah demi persahabatan yang kita bina.Mengalahnya kita bukan beerti kalah.Saya lebih gemar untuk membawa satu hadis yang sepatutnya kita jadikan sebagai pedoman dalam kita menajlinkan persahabatan.

حق المسلم على المسلم ست :إذا لقيته فسلم عليه,وإذا دعاك فأجبه ,وإذا ستنصحك فاصح له,وإذا عطس فحمدالله فشمته,وإذا مرض فعده ,وإذا مات فاتبعه

Maksudnya:Hak seorang muslim ke atas muslim yang lain,ada 6 perkara:Jika anda menemuinya,berilah salam kepadanya,jika dia mengundangmu,penuhilah undangannya,jika dia meminta nasihat darimu,berilah nasihat kepadanya,jika dia bersin ucapkan “alhamdulillah” padanya,jika dia sakit,ziarahilah dia,dan jika dia meninggal,maka segeralah mengunjunginya.


Saya yakin andai 6 perkara yang dipesan oleh baginda ini benar-benar kita hayati dan amalkan,insyallah jalinan kemesraan antara kita dan sahabat-sahabat akan bertambah mesranya bahkan bertambah juga sahabat baru di samping kita.Akhirnya,sama-sama kita muhasabah pada diri kita,,dimana letaknya nilai seorang sahabat disisi kita.Dedikasi untuk semua teman-temanku,ampun dan maaf sepanjang kita bersahabat.Memang ada kekasaran yang sengaja dan tidak.Mudah-mudahan,hubungan kita berkekalan hingga ke akhir hayat.







No comments: